وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم
سرخط خبرها

سفر رئیس جمهور به قطر و تلاش دولت برای گسترش همکاری منطقه ای

  • کد خبر: ۹۹۷۲۷
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
سفر رئیس جمهور به قطر و تلاش دولت برای گسترش همکاری منطقه ای
سید ابراهیم رئیسی، دوشنبه دوم اسفند، به دعوت رسمی تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سفری دو روزه به دوحه خواهد رفت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ استقبال رسمی از سوی امیر قطر در دیوان امیری، گفتگو با تمیم بن حمد و مذاکرات هیئت‌های عالی دو کشور و امضای چند قرارداد و تفاهم نامه، از برنامه‌های روز نخست سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر است. رئیس جمهور همچنین در جمع ایرانیان مقیم قطر حضور می‌یابد و نشستی نیز با تجار قطری و ایرانی خواهد داشت.

رئیسی در دومین روز سفر در ششمین اجلاس سران مجمع کشور‌های صادرکننده گاز شرکت و سخنرانی خواهد کرد. در این اجلاس سران و مقامات ارشد کشور‌های ابرصادرکننده گاز حضور دارند و تعدادی از آن‌ها در حاشیه نشست با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو خواهند کرد. وزرای امور خارجه، نفت، میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

انتظار دوحه برای سفر رئیسی

همچنین در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، وزیر امور خارجه کشورمان، با معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر دیدار کرد. حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط نمونه دو طرف، ابراز امیدواری کرد سفر رسمی ریاست جمهوری کشورمان به قطر طی دو روز آینده برای شرکت در اجلاس اوپک گازی و تقویت مناسبات دوجانبه به صورت ممتاز برگزار شود.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نیز در این ملاقات از انتظار دوحه برای سفر رئیس جمهور ایران و هیئت همراه به قطر خبر داد و برنامه‌های پیش بینی شده برای این سفر و آمادگی دوحه برای مبنا قرار دادن این سفر برای ارتقای هرچه بیشتر روابط دو کشور را تشریح کرد.

دولت به دنبال تنش زدایی با همسایگان است

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور به قطر و سیاست متوازن دولت سیزدهم در ارتباط با همسایگان به «برنا» گفت: دولت آقای رئیسی دو محور اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی را به صورت جدی دنبال می‌کند. مورد اول نگاه آسیایی و بهبود روابط با قدرت‌های آسیایی، دوم احیای روابط و بهبود روابط با همسایگان است. سفر به کشور‌های آسیای میانه و سفر به روسیه و سفر به قطر را می‌شود در این راستا ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: قطر کشوری است که درخلال سال‌های پس از انقلاب، روابط مثبت و خوبی با ایران داشته است. وی افزود:هم اکنون نیز قطر یکی از طرف‌های تجاری ما و دارای روابط خوب و حسنه سیاسی با ماست. مضاف بر اینکه قطری‌ها در بین کشور‌های عربی دارای جایگاه ویژه‌ای هستند که روابط خیلی نزدیکی با بعضی از گروه‌های اخوان المسلمین به ویژه گروه‌های فلسطینی دارند.

مجموع این مسائل باعث می‌شود قطر برای ایران به عنوان کشور همسایه و مسلمان که می‌تواند در بهبود روابط ما با جهان عرب و اسلام کمک شایانی کند، دارای جایگاه ویژه‌ای تلقی شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: این سفر اهمیت قطر و جایگاه این کشور برای ما را نشان می‌دهد. اما قدر مسلم ایران به دنبال تنش زدایی با سایر کشور‌های عربی منطقه است که قطر در بهبود این موارد می‌تواند کمک حال کشور ما شود.

دولت آقای رئیسی که به دنبال تنش زدایی از روابط با همسایگان است، از این سفر و بهبود روابط با عربستان و کشور‌هایی از این دست استقبال می‌کند؛ همچنین توسعه و ارتقای روابط با کشور هایی، چون قطر را نیز دنبال
خواهد کرد.

جهان آبادی درباره اهمیت اجلاس اوپک گازی برای ایران بیان کرد: از زمان تشکیل سازمان اوپک گازی، کشور‌هایی که نقش اساسی در این سازمان دارند، نگاهشان این است که مثل اوپک نفتی، توازن عرضه و تقاضا برقرار باشد، قیمت مناسب باشد و در بحث صادرات گاز اگر از هر عضوی از اوپک صادر شود، همکاری‌ها و هماهنگی‌های لازم اتفاق بیفتد؛ زیرا کشور‌های غربی به دنبال خرید ارزان یا چپاول نفت و گاز دنیا هستند. همکاری ایران، روسیه و قطر در این زمینه می‌تواند تعادلی در صادرات گاز ایجاد کند.

لزوم ارتباط ایران با همسایگان

ابراهیم کارخانه ای، نماینده ادوار مجلس، نیز درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم به «مهر» گفت: جمهوری اسلامی ایران راه عزت و اقتدار را با قدرت در عرصه معادلات جهانی به پیش خواهد برد و به دور از افراط سیاسی، از مواضع و منافع ملت ایران دفاع خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه شعار «نه شرقی، نه غربی» به مفهوم عدم رابطه با کشور‌های دنیا نیست، بلکه به عدم سلطه آن‌ها بر ایران تکیه دارد، عنوان کرد: معادلات سیاسی داخلی و خارجی آمریکا که نماد قدرت غرب است، بر هم خورده و از نظر سیاسی و اقتصادی شرایط تغییر کرده است.

آمریکا در حال افول است و همه جهان متوجه چرخش و قدرت از سمت غرب به شرق شدند. وی افزود: باید در منطقه نشان بدهیم که جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی دارد و این با برقراری ارتباط با همسایگان اتفاق خواهد افتاد. غرب نیز متوجه شده که معادلات سیاسی آن‌ها در منطقه و جهان شکست خورده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->